18 Temmuz 2013 Perşembe

Mahabharata


Geçen ay Mahabharata'yı kütüphaneden ödünç aldım. Bitirir bitirmez, kütüphaneye teslim ederken son bir resmini çekmek istedim.

O kadar beğendim ki, satın almak istedim. Ancak, artık basımı yokmuş. Eski kitapçılarda 40-60 TL arası fiyatlara satılıyordu.

Bu yıl destanlara merak sardım. Eşim Gılgamış Destanı almış. Okumak oldukça zor geldi, en son arasında kitap ayracıyla bir rafta kalakaldı. Belki  Mahabharata'da aynı şekilde olabilirdi. Ancak bu kitap romanlaştırıldığı için okunması oldukça kolay.

Kurgusu, dizaynı, olayların örülüşü etkileyici. Kitap tanıtımlarında sahneye uyarlandığında dokuz sahneye yakın sürdüğü söyleniyor. Filmi çekilmiş ve dizi olarakta yapılmış. Bunlara ait videoları merak ettim, izleyeceğim.

Mahabharata, eski bir Hint destanı. Yazıldığı tarih ve yazan kişi hakkında net bir bilgi mevcut değil. Yazarının Vyasa olduğunu yazılmış. Ancak Vyasa'nın internet araştırması sonucunda Hintli bir avatar olduğunu okudum. Belki Hintliler için kitap , kutsal olabilir.



Herşey, kralın bir balıkçı kızına aşık olmasıyla başlıyor. Balıkçı torunlarının hiçbir zaman tahta çıkamayacağını düşündüğü için kızını evlendirmek istemiyor, çünkü kralın erdemli bir oğlu var ve taht sırası onun.

İlerleyen kısımlarda kral soyuna ait iki ailenin ülke yönetimi için mücadelesini ve bu uğurdaki savaşlarını okunuyor. Okunuyor mu, gözünüzdemi canlanıyor, rüyanıza mı giriyor bilmiyorum :)
Erdemli Pandavalarla, yönetimi bırakmak istemeyen Kuruvalar arasında yedi milyon kişinin öldüğü bir savaş meydana geliyor. Bu savaş bilgelik ile cehalet arasında geçen bir savaştır.

Platon'un Devlet'i gibi Mahabharata'da devlet yönetimi hakkında yazılmış bir kitap. Yöneticinin nasıl olması gerektiğinden, adalet ve halk mutluluğundan bahsediyor.
Mahabharata, "insanlığın büyük öyküsü" demekmiş.

Kitaptan bir bölüm olan  "Bagavat Gita" yı yıllar önce okuldayken okumuşum. " Kutlu Ezgi" demek olan Bagavat Gita'nın Türkçeye ilk çevirisini Bülent Ecevit yapmıştı. Kitabın bu bölümüde güzel ancak
bir bütün halinde okuduğum Mahabharata bu yıl okuduğum en iyi romandır.









1 yorum:

  1. Okuyabilmene sevindim Aslıcım.. Bize İngiliz Filolojisinde İngilizce olarak Illıada destanını okutmuşlardı düşünsene :(( Türkçesinden birşey anlamak çok zorken, yabancı dilde nasıl okusun insan onu:)) Neyse, sevindim kısacası, Çınar'a ve sana sevgiler ablacım..

    YanıtlaSil

Yorumlarınız İçin Teşekkürler