7 Şubat 2011 Pazartesi

Portakal Reçeli

Size bu kış aylarında kahvaltıda yenecek süpper bir tarf vermek istiyorum. Genelde çilek, vişne ve kızılcık reçeli severim. Portakal reçeli benim için biraz riskli reçeldir. Çünkü fazla acı, ekşi, ya da aşırı tatlı olabiliyor. Dengelenmesi oldukça güç bir tat. En son Çeşme Ilıca Oteli'nde yediğim limon reçelinden sonra turunçgil reçeline küstüm. Allahım o nasıl berbat bir tattı öyle. Bildiğiniz acımsı, ekşi. Eşim evimizden çıkmayan hastalıktan dolayı pazardan bol bol mandalin, portakal alıyor. Renk renk elmalar (Çınar, ekşi yeşil, ben kokulu golden ya da sulu kırmızı, eşim ekşi her renk seviyor), sulu ayvalardan sonra mutfakta ne yapacağımı şaşırıyorum. Her akşam koca bir tepsi meyveyle bağdaş kurup halıya oturuyorum. Oğlumuz üç aydır sulu yemek yemiyor. Sulu yemek yemediği gibi pilav ve makarnayıda bıraktı. Bizde onu evde maymun gibi meyvelerle besliyoruz. Bir elma ya da mandalin yediğinde "oh yedi" diye sevinmeye başladık.
Tarifi Ümit Usta'nın yemek kitabından aldım. Tatlı portakaldan, tatlı, kokulu koca kavanoz reçelim oldu.



PORTAKAL REÇELİ
Malzemeler:
- 1kg tatlı portakal
- 1,5 kilo toz şeker
- 2 yemek kaşığı limon suyu ya da bir parça limon tuzu
- 750 gr su



Portakalların kabuklarını incecik rendeleyip ayıralım. Beyaz kalan portakalları biraz suda haşlayıp, beyaz kalın yerlerini ayıklayın. Ardından parmak ucu büyüklüğünde dilimleyin. Reçel tenceresinde 750 ml su ve toz şekerle koyu kıvamlı bir şerbet hazırlayın. Portakalları ve rendelenmiş kabukları şerbete atınca, suyunu bırakınca yine şerbet gevşeyecektir. Tekrar koyu kıvama gelince içine limon suyunu ekleyin. Ben kaynattıkça kaynattım şöyle 2 parmak kadar suyu uçtu. Fakat çok kıvamlı bir reçel olmadı.





Annem daha kıvamlı reçeller yapar. Yinede lezzeti oldukça iyiydi. Memnun kaldım. İş yerinden arkadaşım Azize Hanım tarifi yanlış yorumladığımı söyledi. Bir kere portakalların kabukları tamamen rendelenmezmiş. Sadece incecik, gözenekler ve aroma yayılsın diye azıcık rendelenirmiş. Portakalların beyaz kısımları soyulmamalıymış. Kabuklarıyla birlikte haşlayıp dilimlenmeliymiş. Bu sayede bergamot reçeli gibi daha kalın, bıçakla kesilen taneli ve azıcık acımsı bir reçel olmalıymış. Haklı olabilir. Bir tarife bakıp nasıl farklı değerlendirilebiliyor değil mi? Benim reçelim tatlı portakal reçeli oldu. Fakat bizim ailemizin damak tadına göre biraz sulu oldu. Yılların birikimi Azize Hanım'ın buna çözümü şöyle: "kavanozun ağzına bir tülbent geçir, ağzı açık bir halde buzdolabında beklet. Böylece soğukta, buzdolabında su kaybeder, kıvamlanır." dedi. Güzel çözüm değil mi? deneyeceğim. Yarın görüşürüz.

2 yorum:

  1. aslicim canim benim cok lezziz görünüyor recelin, ellerine emegine saglik.. bende cok severim portakal receli! cok lezziz oluyor..

    sicacik sevgiler

    YanıtlaSil
  2. Teşekkürler Hasret. Bebişi ve seni kocaman öpüyorum.

    YanıtlaSil

Yorumlarınız İçin Teşekkürler