8 Temmuz 2010 Perşembe

Yaz Turşusu

Merhabalar,
Başlığı okuduğunuzda ne hissettiniz?
- Ağız kuruluğu, susuzluk
- Kısırla birlikte turşu hayali
- Anne ya da komşu yüzü
- Domates soslu turşu suyu tadı?

Hangisi? Hiçbirimi, hepsimi? Siz neler hissettiniz ne düşündünüz bilmiyorum ama dün akşam pazara uğradığımda kadının biri kanıma girdi, bir sürü turşu malzemesi aldım ve dün akşam turşu kurdum.



Öyle turşu kurdum dediysem Dr. Oetker'le zannetmeyin, bizzat ananemin tarifi, bol sirkeli, nohutlu, sarımsaklı anne turşusu. Kalabalık evlerde, düdüklüde pişen kemikli yemeğin yanındaki turşulardan olacak inşallah. Küçükken annanem bana ara sıra acur alırdı, çok hoşuma giderdi. Hatta salatalık turşuları zamanla erir ama acur turşuları her zaman kütür kütür olur. Bayılırdım acur turşusunada. Önceleri yapabilirmiyim acaba? diye düşünürken, ne kaybedebilirimki diyip giriştim işe. Hayal ettiğim gibi zor birşeyi yokmuş. Zaten bütün fermantasyonu mikroorganizmalar yapıyor. Siz sadece turşu için uygun ortam hazırlıyorsunuz.

ANANEMİN YAZ TURŞUSU
Malzemeler:
- 1 kg salatalık (ben kornişon almadım, bebe salatalıkla yaptım)
- 1 kg acur
- 1 domates
- Yarım bağ maydonoz
- 6-7 nohut
- Yaklaşık onbeş adet yarım kesilmiş sarımsak

Salamurası İçin:
- Yarım litre üzüm sirkesi
- Yaklaşık bir litre su
- 2 yemek kaşığı şeker
- 2-3 tatlı kaşığı tuz
- 1 tatlı kaşığı limon tuzu

Salamura hakkında ananeme çok soru sordum. Öncelikle salamura içilebilir nitelikte olmalıymış. Yani karıştırdığınızda mutlaka tadına bakın. Eğer çok acı, ekşi ya da zayıfsa dengeleyecek bileşeni düşünüp ekleyin. Böyle söylememin sebebi, bazen sirkelerin asitliklerinin farklı olması. Limon tuzuyla bunu dengeleyebilirsiniz. Tuzunuda abartmayın, içilebilecek bir salamura olması konusunda ısrar etti.

Kabın en alt kısmına çatalla deldiğim salatalıkları koydum, aralarına sarımsak ve nohut koydum. Üzerine iri kesilmiş acurlar koydum. En üste bir tane kırmızı domates ve boşlukları dolduracak kadar yeşil biber koydum. Tüm turşu malzemesini çatalla deldim. Maydonozuda öylece koydum. Bakalım nasıl birşey olacak?

İsterseniz bu tarifi hemen yapmayın. Annemin söylediğine göre bir hafta- on gün içinde turşu olurmuş. Yaz turşusu çabuk olurmuş. Olduğunda nasıl birşey olduğunu yazarım, ona göre değerlendirirsiniz.

İşler çoook yoğun. Yarın görüşmek üzere, hoşçakalın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınız İçin Teşekkürler